lørdag 23. januar 2016

test av supermat, forsøk 1.

Om du er toppidrettsutøver på Haga IF eller om du er pensjonist, hva er det sunneste å spise for å holde seg så slank og frisk som mulig? Det spørsmålet er noe alle på et tidspunkt stiller. Svaret er ikke enkelt, det er utrolig mange artikler som beskriver hva du bør få i deg og hvordan du kan blande dette inn i det daglige kostholdet. Jeg er ikke glad i hverken å lese eller lage avanserte retter på kjøkkenet, jeg vil bare ha et enkelt og raskt måltid som gir meg det jeg trenger.

Hva ville du sagt hvis du kunne lage en rett på 5 minutter som gav deg alt du trengte av næring? Det hadde vært perfekt.

Så for å finne det perfekte mellommåltid har jeg startet å gå igjennom en del Internett sider for å først se hva vi blir anbefalt og hva som er best. NRK er et nyhetsmedia jeg stoler på, de har samlet 5 ernæringseksperter som har kommet frem til de 5 sunneste matvarene. Teksten under er hentet fra artikkelen der.

FEMTEPLASS: Melk
Melk er hovedkilden til kalsium i norsk kosthold, og inneholder jod. Ekspertene har valgt ekstra lett melk fordi den er tilsatt ekstra vitamin D. Ekstra lettmelk har også en redusert fettmengde sammenlignet med andre melketyper, og ekspertene har valgt denne for at vi ikke skal få i oss for mye mettet fett.

FJERDEPLASS: Blåbær
Bær er sunt! Det sier ekspertene samstemt, spesielt om mørkeblå bær som blåbær. Her får man mye antioksidanter. Ekspertene mener vi spiser for lite bær, som fint kan være en av fem om dagen. Plukker du bærene selv, er fysisk aktivitet en bonus.

TREDJEPLASS: Havregryn
Vi bør spise mer fullkorn, og havregryn er en viktig kilde til fiber. Veldig godt egnet i mange forskjellig retter som grøt, brød, knekkebrød eller rå med melk. Havregryn er rik på B-vitamin, jern og andre mineraler som er godt for kroppen.

ANDREPLASS: Makrell i tomat
Makrell i tomat – eller annen fet fisk – er viktig. Makrellen er rik på omega 3, fettsyrer, proteiner, vitamin A og D. Fet fisk som makrell i tomat er en veldig næringsrik matvare vi bør spise mer av, ifølge ekspertene.

FØRSTEPLASS: Gulrot
Vinneren er gulrot. Grønnsaker generelt er viktig, og gulroten inneholder mye fiber og vitaminer, og da særlig karoten.

Planen nå var da å skaffe disse matvarene, blande de sammen å lage et supermåltid. Forhåpentligvis er sammensetningen helt ok, slik at det er mulig å spise det jevnlig. Personlig er jeg glad i alle 5 matvarene, så det var med glede jeg startet eksperimentet.



Bland alle ingrediensene sammen. Jeg har tatt ca 1 gulrot, 0.5 dl havregryn, en halv boks makrell i tomat, en neve blåbær og litt melk. 


Kjør retten noen minutter i stavmikseren hvis du ønsker en litt jevnere smak og glattere konsistens. 



Da er retten klar til servering, under 3 minutter og du har en kraftpakke av et måltid. 





Da er det bare å nyte. Svima hadde store forventninger til smaken, men levde den opp til forventningene?






Konklusjonen:
Helt ok konsistens, grei smak i starten, men en jæ#&%" ettersmak. Det må gjøres enkelte justeringer i innholdet før dette kan markedsføres ut til folket. Nå går Svima tilbake i tenkeboksen og kommer tilbake med nye forsøk når han har funnet de rette ingrediensene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar